Sociale Decadentie

Een vuist maken tegen discriminatie & uitsluiting …

*Al begrijp ik niet, waarom men persé tegen discriminatie is, want een gezond onderscheid dient gemaakt te worden in het belang van de ontwikkeling van ieder individu …

Een Kamerlid, stuurde ik het volgende bericht:

Geacht [Kamerlid],

Het woord decadent gebruikt men bijvoorbeeld wanneer een persoon zich uiterst verfijnd voordoet, maar eigenlijk weinig inhoud heeft. Hiervan spreekt Paulus in de brief aan de Romeinen, hoofdstuk 1.

Assepoester, het verhaal, doet mij denken hoe ik de sociale relaties gedurende mijn leven veelvuldig heb ervaren. Velen doen zich beter voor, dan strikt genomen verdedigbaar is. Ook de lidstaten van de Unie, de regeringen, doen zich beter voor dan strikt genomen verdedigbaar is. Eenmaal aan de macht, komt hun ware aangezicht al snel naar voren … 

Wanneer ik in 1 Samuël de staatkundige ontwikkelingen in beschouwing neem en ik kijk daarbij naar de relatie tussen de staat en het recht, dan had ook de bevolking van Israël destijds (deels) te lijden onder de nationale en internationale politiek van koning Saul en in het bijzonder de economische politiek. Zijn zonen en dochteren nemen zijn politieke gedraging over …

Openbaring 2 maakt mij bekend dat, ook in een streek zo groot als Nederland en België samen, zeven gemeenten er elk een bepaalde bestuurlijke gedraging op na houden, die sterk weg hebben van vroegere staatshoofden en adviseurs. Elk op hun beurt bedreigend maar ook schadelijk voor de gemeenschap/samenleving. Ook toen was er in 700 jaar en meer, klaarblijkelijk niets veranderd.

De mensheid, als geheel, is klaarblijkelijk onverbeterlijk. Het Bijbelboek Openbaring spreekt van de zee, waarmee de mensheid wordt vergeleken, waaruit (andermaal) het beest naar boven komt. Steeds, met een ander aangezicht … 

In Romeinen 1, maar ook in de Evangeliën, komt de psychische en psychosociale problematiek tot uiting. Kwetsbare burgers hebben stoornissen, die veroorzaakt worden onder invloed vanuit de overheden, de machten, maar ook vanuit de samenleving. In Romeinen 1 zien wij ook, hoe mensen ‘ontbranden in wellusten’, hetgeen vaak als ‘liefde’ wordt uitgelegd.
– Hier is sprake van een verstoorde (sociale) relatie!

In Staatkunde, Nederland in drievoud maken De Jong en Schuszler de grondslagen van de moderne staat inzichtelijk. Zij concentreren zich daarbij op de relatie tussen de staat en het recht. Verschillende opvattingen worden gepresenteerd die de lezer in staat moeten stellen zelfstandig de essentiële vraagstukken te analyseren in de relatie tussen staat en samenleving. Ook in Jesaja 1 en Ezechiël 34 komt de relatie tussen de staat en het recht en de relatie tussen staat en samenleving tot uiting.

Staatsrecht: het staatsrecht in ruime zin betreft de organisatie van de overheid, de bevoegdheden van de verschillende overheidsorganen en de relatie overheid – burgers.

[Pratij] doet zich voor, de rechten van burgers beter te beschermen, dan strikt genomen verdedigbaar is. In het Openbaar doet men zich voor, lief te hebben. Maar is die liefde, onvoorwaardelijk? [Partij] spreekt ook van Emancipatie voor vrouwen, maar in een echtelijke scheiding, een keuze van ‘volwassenen’, ontbreekt het veel jongeren aan rechtszekerheid. Artikel 1 Grondwet, het gelijkheidsbeginsel, gaat niet (in alle vergelijkbare gevallen) voor hun op. Ze worden regelmatig onder de macht van anderen gesteld. Dit is niet alleen bedreigend, ook in vele gevallen schadelijk.
– De wetgever bepaald, welke ruimte de uitvoerende macht heeft …

“In herinnering brengend dat de Ministersconferentie inzake de rechten van de mens die op november 1990 plaatsvond te Rome, de noodzaak benadrukte enerzijds de ondeelbaarheid van alle rechten van de mens, zij het burgerrechten, politieke, economische, sociale of culturele rechten, te handhaven, en, anderzijds, het Europees Sociaal Handvest een nieuwe impuls te geven;” 

Een eerste keer dat ik met ‘sociale gedraging’ van lesbiennes te maken kreeg, was gedurende de Eerste Maritieme Militaire Opleiding bij de Koninklijke Marine. Of de gedraging van deze burgers een gunstig effect heeft gehad, op de ‘eenheid’ van het team, staat ter discussie. Afhankelijk van de sociaal pedagogische vaardigheden van een teamleider kan dit een gunstig, maar ook een ongunstige ontwikkeling teweegbrengen. Van belang om te weten, i.v.m. de ‘slagkracht’ van deze organisatie.
Of de sociaal pedagogische vaardigheden van burgers met problemen in de sociale ontwikkeling voldoende zijn om een ‘hogere positie’ in te nemen, is bedenkelijk.

Waar het in het bijzonder over gaat, is het cognitieve niveau! Cognitieve functies zijn functies als het geheugen, leervermogen, taalgebruik en het kunnen begrijpen en uitvoeren van complexe dagelijkse handelingen. Hierbij valt te denken aan psychische processen die te maken hebben met begrip, kennis, herinneringen, problemen oplossen en informatieverwerking. Het is verder van belang te weten welke cognitieve mogelijkheden de functionaris heeft. Naast de verbale mogelijkheden gaat het ook om de performale mogelijkheden van de functionaris.

In omstandigheden waar psychische en psychosociale problematiek ontstaat, deze worden versterkt en/of er doen zich aanpassingsstoornissen voor, worden er hogere eisen aan een groepsleider, waaronder een generaal of staatshoofd, gesteld. Hogere taakeisen (in combinatie met weinig hulpbronnen), weinig autonomie op het werk en slachtoffer van ongewenst gedrag binnen of buiten de organisatie, zorgt voor stress van waaruit psychosociale problematiek als een aanpassingsstoornis ontstaat en wordt gevoed.
– Onder hoge druk leert men de mens kennen en komen professionele eigenschappen aan het licht, of het ontbreken daarvan … 

Vanwege mijn ‘positie’ in de samenleving werden mijn ouders en ik met druk geconfronteerd (ook met ongewenst gedrag, zowel van binnen als van buiten). Ook overheidshandelen, en de wijze waarop deze zich gedraagt, was en is niet van onbelangrijke betekenis. Ook de keuze van mensen in mijn/onze omgeving, worden mede daardoor bepaald, hetgeen invloed heeft op het individu. Veel burgers leven dan ook niet in vrijheid, niet de vrijheid die zij zich voorstellen.

In de zogenaamde ‘Tien Geboden’ komt ook artikel 10 Grondwet tot uiting: Eerbiediging en bescherming van de persoonlijke levenssfeer. Paulus schrijft Timótheüs hierover, dat zoals ook koning Saul zich gedroeg (misdroeg) en tevens de leer van Bileam bewerkstelligt (brief van Judas), ook ‘sociale helpers/raadsheren’ sociale relaties verstoren. Ook dit, is een verdienmodel dat al generaties lang in omloop is. Ook in Ezechiël 34 wordt gesproken van deze (verstoorde) relatie, tussen staat en samenleving.
– De politieke en economische leiders vullen hun zakken, terwijl de burger armoede en sociale uitsluiting wacht. 

  1. Een ieder heeft recht op bescherming tegen armoede en sociale uitsluiting.
  2. Een ieder heeft recht op huisvesting.  – Bron: Europees Sociaal Handvest

Ondanks schrijven aan Zijne Majesteit de Koning en burgemeester Aboutaleb in oktober 2015, zijn de overheden hun rechtsplicht niet nagekomen. Het gevolg is, dat ik 3 januari 2017 op straat stond. Deze ontwikkelingen waren in de jaren tachtig al begonnen, maar ondanks de Ministersconferentie en uitspraken van het Hof in (en voor) 1990, heeft men een schadelijke weg ingeslagen. Vanaf de Kabinetten Balkenende, hebben deze ontwikkelingen zich verder versterkt.

Uiterlijk vertoon, wat biedt het de ingezetenen? [Partij] verkiest iemand, die in het verstand nog een kind is ..   
De Nederlandse overheid, is totaal de weg kwijt! Triest, eigenlijk … 

Beterschap!

Hoogachtend, ~Sheepish (Looking) LION

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail